Lideratge d’equips. Intel·ligència social en organitzacions
Publicado el lunes, 27 de febrero de 2017 a las 12:05
L'entorn actual és volàtil, ambigu i incert; vivim en un món VUCA. Aconseguir i mantindre l'èxit en les organitzacions modernes requereix talents impossibles de trobar en un sol individu, per això que els equips es constitueixen com a una forma de treball on comunicació, confiança i col·laboració són els pilars necessaris perquè el sistema estiga en equilibri.
Ningú no és una illa. Tots i totes formem part de sistemes, senzills i complexos, com per exemple famílies, empreses, organitzacions, comunitats, associacions, partits, clubs esportius, etc.
Dins de l’entorn empresarial, tot i que siguem freelance o autònoms, formem multitud de relacions que no tenen l’aparença d’equip, tot i que sí ho són (CLIENT – PROVEÏDOR – CLIENT – ADMINISTRACIÓ - ORGANISMES...). Conscients o no d’això, ens trobem immersos en una xarxa de relacions que constantment ens afecta i moltes vegades ens infecta. Metafòricament parlant, els sistemes són com una tela d'aranya on si acariciem només un fil, afectem tota la seua estructura completa.
Els equips estan formats per persones que, al mateix temps, som sistemes amb la tendència natural de créixer i evolucionar.
Les persones som un sistema que viu dins de sistemes majors,
amb una identitat comuna i particular en cadascun d'ells.
Les persones naixem, creixem, ens reproduïm (o no), madurem i ens extingim. El mateix li succeeix a un equip: naix per i per a un objectiu, creix, evoluciona, es transforma i finalitza quan aconsegueix l’objectiu.
- Un equip és un sistema.
- Un sistema està format per persones, per diferents «jos».
- La seua unió convergeix en una entitat diferent a la suma dels «jos», nosaltres.
- El nosaltres és la veu pròpia de l’equip, la 3ª entitat.
- Les persones i els sistemes creixen, evolucionen, s’adapten.
- Un equip és un sistema en constant canvi.
Un equip és un sistema, un conjunt d’individus, units
per i per a un objectiu comú.
En el nostre món VUCA és imprescindible una adaptació constant als nous reptes i canvis. Conéixer els talents de l'equip, les seues fortaleses i les àrees de millora és clau per tal de millorar l’eficiència, la comunicació, la cohesió i el compromís cap a la consecució dels seus objectius.
Un equip alineat trobarà solucions i aprofitarà
les oportunitats per tal de superar els canvis amb èxit.
Si ajudem el sistema a veure’s a ell mateix, tal qual és, tal qual som... amb els nostres conflictes, la nostra forma de resoldre'ls o no resoldre'ls, el nostre to i estil de comunicació, les nostres emocions, fortaleses i limitacions... establim les bases perquè el sistema cresca i puga ser reconegut, i així poder funcionar de manera eficaç i coherent amb el seu objectiu.
La intel·ligència social posa el focus en el sistema no per reparar-lo ni modificar-lo, sinó per revelar la seua pròpia essència, és a dir, per aportar informació.
Aconseguir equips d’alt rendiment i impulsar el seu lideratge suposa fer els seus membres conscients i conseqüents de les seues capacitats, del seu poder i del seu lideratge perquè siguen ells qui donen resposta, des de dins, en el seu dia a dia, als seus conflictes i les seues relacions per tal que siguen la seua millor versió i aconseguisquen junts els seus objectius.
El lideratge aporta una visió global i múltiples perspectives
per tal de treballar des de dins del sistema relacional
Ningú no és una illa, tots estem en relació, i la qualitat d'estes relacions és essencial per al nostre benestar personal i desenvolupament professional.
Tot això i alguna cosa més vam compartir en la jornada del passat 23 de febrer: LIDERATGE D’EQUIPS. INTEL·LIGÈNCIA SOCIAL EN LES EMPRESES.