7 recomanacions que ajudaran a fer escalable el teu negoci
Claus d’escalabilitat per a qualsevol negoci
Centro Europeo de Empresas e Innovación de Valencia
Publicado el viernes, 15 de febrero de 2019 a las 10:11
Diem que un model de negoci escalable és aquell que ens permet incrementar beneficis sense necessitat d’incrementar els costos en la mateixa proporció que les vendes. Les principals característiques dels negocis escalables són les següents:
- Alt potencial de creixement o expansió
- Possibilitat d’internacionalitzar-se
- Capacitat per a generar ingressos sense reinvertir en infraestructura
Este cas és l’ideal per a qualsevol inversor. De fet, s’associen molt les possibilitats d'escalabilitat de qualsevol negoci amb l'ambició de l'emprenedor mateix. L’habitual és que totes les mirades es dirigisquen cap a ell i se li qüestione sobre el futur del seu negoci. Són els promotors els que han d'explicar com veuen el seu negoci en uns anys i ho justifiquen, ja que en la major part de les ocasions, els negocis són fallits per una mala gestió. Podríem dir que les possibilitats de futur de qualsevol negoci depenen principalment del treball dels seus promotors.
Però tornant al tema que ens ocupa, diem que un negoci és escalable quan, per a aconseguir un marge de 40 €, gastem 25 €, i per a obtindre un marge de 80 €, seria suficient amb gastar 10 € o més, no 50 €. Este podria ser un exemple d’una situació d’escalabilitat.
Esta circumstància és més freqüent en el cas de les startups, ja que com que el seu principal objectiu és créixer ràpidament, solen desenvolupar models de negoci molt innovadors en els quals operen amb costos mínims i estructures molt més flexibles que l’empresa tradicional. En moltes ocasions, és l’ús de la tecnologia mateixa la que els permet generar economies d’escala o simplificar els processos.
Una altra característica que les diferencia i que les fa molt més escalables és que la cerca d’eixe creixement les fa estar en constant evolució. I ho fan, a més, amb estructures planes aprofitant molt més els recursos personals.
No obstant això, quan parlem d’escalabilitat, no sempre ens referim als ingressos generats, sinó que podem fer referència al nombre de clients o usuaris. En este cas, un negoci seria escalable quan podem arribar a una quantitat superior de clients sense necessitat d’incrementar les despeses de forma considerable. Un exemple d’això ho tenim a les xarxes socials, les quals permeten arribar a un major nombre d’usuaris sense necessitat d’incrementar en excés les despeses.
Claus d’escalabilitat per a qualsevol negoci:
- Anticipació. Hem de ser capaços de preveure les necessitats del nostre negoci per tal de poder créixer. La seua finalitat és poder mesurar eixe creixement controlant els marges.
- Dimensió. Controlar en tot moment el creixement del nostre negoci sense desaprofitar recursos o perdre capacitat productiva. És fonamental comptar amb un bon disseny de processos interns i mesurar objectius establint una sèrie de KPI.
- Adaptació. És fonamental conéixer el mercat on estem treballant i la competència a la qual fem front. Això, juntament amb els nostres recursos i les nostres capacitats, ens permetrà generar economies d’escala i noves estratègies en el nostre model de negoci.
- Inversió. En molts casos, el creixement pot estar condicionat per noves necessitats d'inversió, cosa que ens fa buscar les formes de finançament adequades a cada situació.
- És imprescindible que comptem amb processos d’autoservici que ens permeten minimitzar els costos del nostre model de negoci.
No obstant, amb tot això hem de diferenciar dos tipus d'escalabilitat:
D’una banda, trobem negocis amb una escalabilitat vertical, els quals es caracteritzen per incrementar els seus recursos o actualitzar-ne els existents amb la intenció que el retorn del seu rendiment siga superior. Exemples d'este tipus de creixement els trobem en Microsoft, Facebook, eBay, Apple...
Una altra de les formes de creixement que podem trobar en un negoci és l’escalabilitat horitzontal. En este cas, es manté el nivell de despeses i es fa ús d’altres ferramentes, com ara el màrqueting digital o altres estratègies per tal d’aconseguir el seu objectiu. En este cas, trobem circumstàncies molt més complexes d’implementar. Alguns exemples poden ser els que utilitzen Netflix, Google, Coca Cola...
El cert és que no tots els negocis han de ser escalables. És possible que un negoci no ho siga i no per això deixar de ser rendible. La pega és que el seu creixement està molt condicionat a la inversió en recursos, el que el fa obtindre una menor rendibilitat i, com a conseqüència, un menor atractiu per als inversors.
Quines serien les recomanacions per a fer escalable la teua empresa?
- Treballa en el teu model de negoci i confecciona un bon pla d’empresa que assente les bases de creixement.
- Valida el teu model començant a treballar amb un producte mínim viable.
- Envolta’t de bons col·laboradors que et complementen i t’ajuden a créixer més ràpid.
- Utilitza l’autoservici en tot allò que t’ajude a generar benefici; tot el que no estiga ací contemplat, externalitza’l.
- Utilitza estratègies de màrqueting que potencien la teua visibilitat i el teu posicionament.
- No deixes de buscar l’evolució i la millora contínua. Ajuda’t de les noves tecnologies i millora els teus recursos.
- I, per últim, vine a compartir el teu projecte amb nosaltres. Podem ajudar-te.
15/02/2019 10:11 | AdmonVlc